Müfessirlerin
ekserisi, bunun İsrailoğullarına gönderilen bir peygamber olduğu ve Musa (a.s)'nın
kardeşi Harun (a.s)'un soyundan gelen İlyas b. Yasin olduğu hususunda ittifak
etmişlerdir. Hz. İlyas (a.s.), Yâsîn b. Finhâs b. Ayzâr b. Harun b. İmran'ın
oğludur. Yüce Allah Hz. İlyas (a.s.)'ı, Hızkîl (Hazkiyel)
(a.s.)'den sonra İsrailoğulları'na peygamber olarak göndermiştir.
O zaman
İsrailoğulları, "Bal" denen bir puta tapıyorlardı. Hz. İlyas onları,
Allah'ı birlemeye davet etti ve kendilerini, başkasına kulluk etmekten
sakındırdı.
Baal, Başta Ken!anîler
olmak üzere eski Yakındoğu topluluklarının çoğunda tanrı ismi olarak kullanılan
bir kelimedir. Ken'an ülkesinde bereket verme, yağmur yağdırma, verimli kılma
fonksiyonlarına sahip bir tanrı olarak kabul ediliyordu. Önceleri soyut bir
tanrı olarak tasavvur edilen Baal'in, zamanla boğa şeklinde temsil edilip
putlaştırıldığı bildirilmektedir. Ba'l kelimesi fasih arapçaya İslam
öncesinde girdi. Bir şeyin sahibi ve kocası anlamını aldı. Bu kelime Kur'anın
birçok ayetlerinde koca anlamında kullanılmıştır. Şu anda Lübnan'da bulunan
"Ba'lbek" şehri adını buradan almaktadır.
İbn İshak ve
başkaları şöyle demişlerdir: Yuşa'dan sonra İsrailoğullarının işlerinden
sorumlu olan kişi Kahb b. Yukanna idi. Sonra Hazkiyel geldi. Yüce Allah
peygamber Hazkiyel in canını aldıktan sonra İsrailoğullan arasında çok büyük
olaylar meydana geldi Allah'ın ahdini unuttular ve onu bırakıp putlara
taptılar. Yüce Allah onlara İlyas’ı peygamber olarak gönderdi. Elyesa' da ona
uydu ve ona iman etti.
İsrailoğulları
ona karşı serkeştlik edince, İsrailoğullarının sıkıntılarından yana kendisini
rahata kavuşturması için Rabbine dua etti. Ona: Şu, şu günü filan yere çık.
Senin karşına ne çıkarsa ona bin ve ondan çekinme. Elyesa' ile birlikte çıktı.
Elyesa' ona: Ey İlyas! Bana ne emredersin? dedi. Oldukça yüksekten ona
üzerindeki elbiseyi attı. Bu da onun Elyesa'ı İsrailoğullarına yerine geçmek
üzere halife tayin etmiş olduğunun alameti idi. İşte onun (dünyada) son
görünmesi bu olmuştu.
Yahudi ve
Hıristiyan kültüründe İlyâs'ın ölmediği, bedeni ve ruhuyla semaya yükseltildiği
kabul edilmektedir. Ahd-i Atik'in sonunda Tanrı'nın "dünyayı lanetle
vurmaması için" İlya'nın (İlyâs) tekrar dünyaya gönderileceği
bildirilmektedir. Bu nedenle yahudiler ve daha sonra hıristiyanlar, semaya
çekilen İlyâs'ın tekrar dünyaya döneceğine inanmışlardır. İlyas
(as) Meleklerle birlikte uçtu. Böylelikle o hem insan melek, hem semavi ve arzi
bir varlık oldu. Hz. Yahya'nın beklenen İlyâs olduğuna inanlar da
olmuştur. İlyâs'ın halen hayatta olduğuna dair Kur'an'da
ve hadislerde bilgi yoktur. İsrâiliyât türü rivayetlerde bu yönde açıklamalar
bulunmakla birlikte âlimlerin çoğu İlyâs'ın öldüğü kanaatindedirler.
Kimi ilim adamı
da şöyle demiştir: Hastalanmış ve ölümü hissetmişti. Bunun üzerine ağladı.
Yüce Allah ona: Niçin ağlıyorsun? Dünyaya tutkun dolayısıyla mı? Ölümden
çekindiğin için mi? Ateşten korktuğun için mi? diye sordu. Hayır, dedi,
izzetin hakkı için bunlardan hiçbirisi dolayısıyla değil. Benim ağlayıp
sızlanmam benden sonra sana hamdedecekler, seni övüp duracakları halde benim
sana artık hamdetme imkanını kaybetmiş olacağımdandır. Benden sonra zikredenler
seni anacak, ben seni anmayacağım. Oruç tutanlar oruç tutacak, ben
tutamayacağım. Namaz kılanlar namaz kılacak, ben kılamayacağım. Bunun üzerine
ona şöyle denildi: Ey İlyas! İzzetim hakkı için seni, Beni kendisinde hiçbir
kimsenin anmayacağı bir vakit gelinceye kadar erteleyeceğim. Bundan kasıt da
kıyamet günüdür.
Konuyla ilgili ayetler
Enam
84
84.
Biz ona İshak ve Ya'kub'u da armağan ettik; hepsini de doğru yola ilettik. Daha
önce de Nuh'u ve onun soyundan Davud'u, Süleyman'ı, Eyyûb'u, Yûsuf u, Musa'yı
ve Harun'u doğru yola iletmiştik. Biz, iyi davrananları böyle
mükâfatlandırırız.
Saffat 123-132
123. Kuşkusuz İlyâs da
elçilerimizden biriydi.
124. Kavmine,
"Sakınmaz mısınız!" dedi;
125-126.
"En güzel yaratanı, sizin de geçmişteki atalarınızın da Rabbi olan Allah'ı
bırakıp Baal'e mi taparsınız!"
127-128.
Ama onu yalancılıkla suçladılar. Bu yüzden, Allah'ın samimi kulları dışında,
onlar mutlaka cehenneme konulacaklar arasında olacaklar.
129-130.
Onun hakkında, "İlyas'a selâm olsun!" ifadesini sonradan gelen
kuşaklar arasında devam ettirdik.
131. İşte iyileri biz
böyle ödüllendiririz.
132, Çünkü o bizim mümin
kullarımızdandı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder